.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
ممنوعیت شكار يلوه حنايي در گيلان

مديركل محيط زيست استان گيلان گفت: با توجه به فرا رسيدن فصل درو و شروع به شكار و صيد گروهي از شكارچيان اعلام مي شود كه هر گونه اقدام به اين امر جرم تلقي شده و با خاطيان برخورد قانوني خواهد شد.

به گزارش ايسنا، مهندس کامران زلفي نژاد ضمن غيرقانوني خواندن كار و صيد اين پرنده كه عمدتا براي صيد آن از روش «لال دام شكار» استفاده مي شود، از كليه علاقمندان به شكار و صيد اين پرنده دعوت مي شود جهت همكاري در طرح سرشماري و حلقه گذاري اين پرنده مشاركت جدي داشته باشند.

وي گفت: يلوه حنايي از جمله پرندگاني است كه به ندرت ديده مي شود و عمدتا از انظار مخفي مي ماند. يلوه حنايي از گونه هاي در معرض خطر در سطح جهاني مي باشد كه عمدتا به دليل تخريب زيستگاه و شكار بي رويه جمعيت جهاني آن با نوع كاهش محسوس روبرو شده است. اگر چه برخي از اكولوژيست ها عدم دسترسي ساده اين پرنده به غذا را از ديگر عوامل كاهش جمعيت گونه مي دانند اما مهمترين عامل همان عدم وجود زيستگاه امن جهت زادآوري يلوه حنايي مي باشد.

مديركل محيط زيست استان گيلان افزود: يلوه حنايي از گونه هايي است كه دائما در مهاجرت هستند به طوريكه بصورت چرخشي از اروپا به آسيا و از آسيا به آفريقا و همين گونه به مهاجرت دائمي خود ادامه مي دهد و به همين دليل كارشناسان معتقدند يلوه حنايي مي بايست بيش از هر گونه ديگري مورد حفاظت قرار گيرد. چرا كه مزارع كشاورزي در اكثر نقاط جهان جزء مناطق حفاظت شده قلمداد نمي شوند. زادآوري نيمي از يلوه ها در منطقه روسيه انجام مي پذيرد و به دليل صنعتي شدن كشاورزي در اين كشور مجموعه لانه گذاري ها توسط اين گونه نادر با ناكامي مواجه مي شود و اين اتفاق در كشورهايي مانند الجزاير و مصر و برخي ديگر از كشورهاي آفريقايي به شكل ديگري تكرار مي شود و نهايتا اينكه در ايران نيز فشار شكار و صيد بي رويه علي الخصوص با استفاده از روش غيرقانوني لال دام از عوامل مهم تقليل جمعيت اين گونه است. تعداد يلوه هاي حنايي به دليل پنهانكاري شديد در رفتار اكولوژيك خود عمدتا نامشخص است چرا كه اين گونه به ندرت خود را در معرض ديد قرار مي دهد.

وي تصريح کرد: از ابتداي سال 86 تاكنون طي كمينهاي شبانه روزي توسط كارشناسان محيط طبيعي و تنوع زيستي اداره كل محيط زيست گيلان حدود 20 قطعه از اين گونه حلقه گذاري شده است. يلوه‌ها بالهايي كوتاه و گرد دارند، دمشان كوتاه و اغلب آن را بالا نگه مي دارند، پروازشان معمولا كوتاه مدت بوده و در حالت پرواز پاها و پنجه هايشان را آويزان نگه مي دارند.

زلفي نژاد يادآور شد: نر و ماده در اين گونه هم شكلند و عمدتا به صورت تكزي زندگي مي‌كنند. آشيانه اين گونه‌ها عمدتا بر روي زمين يا نيزار است. طول بدن يلوه ها 26 سانتيمتر بوده و مشاهده اين پرنده به دليل پنهانكاري بسيار دشوار مي باشد. شكار و صيد اينگونه عمدتا در شب انجام مي پذيرد كه اين اداره كل در صورت برخورد با چنين شيوه اي به شدت با متخلفين برخورد خواهد نمود. توضيح اينكه طي يك برآورد جمعيت جهاني اين گونه 1 ميليون و 300 هزار قطعه تخمين زده شده است.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.069 seconds.